Emilia 3

Avslutande arbeten och en härlig  båtresa mellan Uppsala – Öregrund

Nu har vi kommit fram till ytbehandling och slutmontering av motor och beslag.

 

 

Hela båten har nu oljats flera gånger. Sista strykningen har gjorts med en blandning av lite tjära, linolja och terpentin.

 

 

 

 

 

 

Båten har här pallats upp för nu är det dags att ta ut Emilia från verkstaden.

 

 

 

 

 

 

 

Fyra lastpallar, en pallvagn och fem starka karlar togs till hjälp för att få ut henne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En solig dag i början av maj 2010, får Emila se dagens ljus för första gången.

 

 

 

 

 

 

Båten är nu på väg till den plats utomhus där den kommer att få sin slutliga behandling.

 

 

 

 

 

 

 

 

På plats ute.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tjärpenseln.

Båten stryks fyra gånger ut- och invändigt med tjära och terpentin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Botten på båten har här målats tre gånger med Hydrolin. En färg som gått ur tiden för länge sedan men som en granne sparat och nu kom till  användning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Halvovala järn spikas med galvaniserade spik runt relingen. Järnen har vi lämnat iväg och fått galvaniserade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorn är på väg att baxas i för slutlig montering.

 

 

 

 

 

 

 

Motor och tank är nu på plats.

 

 

 

 

 

Durkar och bänkar har målats mörkgröna.

 

 

 

Rokultens ände är ursnidad till en valknop.

 

 

 

 

 

 

Nu är det dax för sjösättning. Ska Emilia flyta?

 

 

 

Här är namnskylten på plats. Bokstäverna är utristade och målade. Namnbrädan är tillverkad  av lärkträd.

 

 

I båten har också den låda som tillverkades för förvaring av spritkök och andra praktiska saker, placerats.

 

 

 

 

Smeden/konstnären har målat insidan på lådans lock. Övriga lådan har målats brun på insidan och tjärats på utsidan. Lockets utsida är grönmålat.

 

 

 

 

 

Japp, hon flöt!

 

 

 

 

 

Motorn startade med ett par vevtag och barnbarnen fick följa med på premiärturen.

 

 

 

Några av de inblandade som levererat specialkunskaper och  material, tar en provtur.

 

 

 

 

 

Originalbåten mötte upp på väg till en sjösättningsmiddag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter god mat och sen kväll tog vi en tur mot hamnen i Öregrund.

 

 

Första sommaren med Emilia är inte slut än men ändå har hon
fått ca. 400 härliga sjömil i skrovet.

 

 

 

Första långturen blev med veteranbåssektionen runt Gräsö.

 

 

 

Sedan gav hon sig ut på ett riktigt äventyr…..
Uppsala-Stockholm-Öregrund.

 

Tillsammans med en annan av PO byggda snipor, trailades Emilia till Skarholmen utanför Uppsala.
Där sjösätts hon för ett äventyr genom Mälaren mot Stockholm och sedan vidare mot Öregrund. Packade med tält och spritkök gav hon sig iväg.

 

 

Här har vi E18 framför oss och vi är på väg in mot Stockholm.

 

 

 

 

 

Karlbergskanalen.

 

 

 

 

 

Stadshuset.

 

 

 

 

 

 

 

På väg mot slussen.

 

 

 

 

Från sötvatten till saltvatten.

Tillsammans med en svanfamilj slussar vi ut via Slussen i centrala Stockholm.

 

 

 

 

På väg mot Vasahamnen. Här har vi segelfartyget af Chapman i bakgrunden.

 

 

 

 

 

På väg mot Nassa Skärgård.

 

 

Stora Nassa bjöd på alldeles underbart varmt väder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Väddö kanal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter fem dagar med fantastiska vyer, ca. 40 sjömil om dagen
och ett helt onaturligt, varmt och härligt väder så är vi hemma i Öregrund/Gräsö.

Många kortare turer har också gjorts.

 

Bland annat till Vässarö med Veteranbåtssektionen och Föreningen för Allmogebåtar, när Vässarö firade 100 år som scoutö.

 

 

Vi vill tacka alla inblandade i projektet, ni vet vilka ni är. TACK!!!

Efter tre avsnitt av Båtprojekt Emilia och en lång härlig sommar tackar vi för ordet och säger:

Hej då!