75-årsjubileum

Katrinörarna den12 augusti 2023

Firandet inleddes kl. 12 med uppehållsväder och en strid ström av medlemmar som kom in till varvsområdet. Vid västra gaveln av maskinhallen hade ett sort partytält monterats upp. Mycket praktiskt, då man smidigt kunde servera buffén mot kvällningen via de stora portarna.

Vi hade fått fina besökande gäster.
Räddningstjänsten i  Östhammar kom sjövägen i den nya brandbåten Flamman. En 12 meters, med en gedigen utrustning, som demonstrerades för intresserade.

Sjöräddningssällskapet (SSRS) från Öregrund kom i två båtar, Sunnanö och Rescue Engström. Sistnämnda är inlånad tillfälligt medan ordinarie Olof Wallenius är på varv. Även här var det öppet hus och vi var välkomna ombord, för att kolla på alla förnödenheter, som finns ombord.

Den lokala båttillverkaren ARRONET visade upp två av sina alster vid brygga I.

Dessutom medverkade Östhammars kommun, genom att representeras av kommunchefen Peter Nyberg själv. Han hade tidigare besökt ÖBK och fått information om vår verksamhet och samtidigt blivit inbjudna att medverka vid dagens evenemang.

Teddy Sundberg, som leder  Veteranbåtssektionen visade tre skönheter vid den nya förbindelsedäcket mellan Bajamajan och brygga I.
I en var tändkulemotorn igång och det rytmiska dunkandet ökade de rätta illusionerna med några decibel.

Tidningen Båtliv var representerade med både journalist och fotograf – så reportage kommer…..

Två lotterier var arrangerade. Ett med en tavla skänkt av Jörgen Carlsson och ett annat med företagsdonerade priser i en ”goodiebags”, där man fick reda på eventuell vinst på direkten.
Beträffande tavlan, så var det Sune Fagerberg som vann. Han har tur när det gäller tavlor. Sune har även tidigare vunnit en tavla av Jörgen Carlsson – då som första pris i en tipstävling i ÖBK:s tidning VENTILEN.

Även här hade en tipspromenad om 10 frågor iordningsställts. Frågorna var utplacerade runt maskinhallen och innehöll ämnen med klubb- och sjöanknytning. Priser hade bl. a. donerats av Öregrunds Blomsterglädje och Öregrunds Båtvarv. Se resultat längst ner på denna sida.

Under dagen, så bjöd klubben alla på grillad korv samt kaffe med dopp.

Utanför Ungdomssektionens tälthangar, instruerade Saga blivande kappseglare om  konsten att segla Optimistjolle.

Vid en rundfråga uppskattades antalet besökande under dagen kring 150-200 personer.

Inför kvällens middag vid 18-tiden, var kring 75 personer anmälda.

För maten svarade Lunchholken i Alunda. Den bestod av grillad kyckling och oxfilé (?) Tsatsiki, bearnaise, potatisgratäng och sallad – Verkligen gott sa´ man !
Ordförande Håkan och kassören Björn höll sedan varsina   välformulerade tal.

Under tiden hade tipsresultatet
räknats fram och Anne-Lie och Marie berättade om resultatet.

Även dragning och prisutdelning av Jörgens tavla presenterades – där alltså Sune Fagerberg tog hem vinsten.
Tack för ett trevligt firande till alla som deltog under dagens evenemang och tack för en gemytlig kväll med god mat!

Text: Ola L. Anne-Lie E. Andres H.
Foto: Ola L. Björn P. Ann Mari A.